Om du kastades ut i skogen idag?

Jag lyssnade för ett par veckor sedan på en podcast som gästades av Mr. Graham Hankock. En forskare/journalist som väckt en och annan debatt med sina publikationer gällande människan och dess ursprung m.m. Delar av den här intervjun handlade om hur den moderna människan fullständigt har tappat förmågan av att överleva om alla våra bekvämligheter togs bort. Självklart kunde jag inte låta bli att se en liknelse här…

Det är snart slutet av juni och sommaren verkar ha sitt intåg inom svenskt näringsliv på allvar nu. Människor med en anställning börjar generellt att räkna dagarna till semestern redan i maj, medan småföretagare och entreprenörer många gånger ser på den här perioden med en stor klump i magen.

Anledningen är den ekonomiska stressen som det medför. Och vilka är de vanligaste meningarna som jag hör:

  • Många beslutsfattare har gått på semester

  • Det finns ingen att få tag på

  • Ingen vill ta beslut innan semestern

Det här är bara några av alla de meningarna som florerar ute bland oroliga småföretagare och startups just nu.

Men är det verkligen så att sommaren kommer flygandes på apokalypsens hästar eller har vi skapat en självuppfyllande profetia – just för att vi har tappat förmågan att överleva!?

Försäljning är för Företagare
vad Pilbågen var för Jägaren

Sanningen kanske gör ont. Det gör den oftast. Inte fysiskt men för stoltheten och i vissa fall prestigen. Men om vi stannar upp och inser att den ekonomiska stressen är i många fall ett resultat av det arbetet som man har lagt in i ekvationen – jag då går det ju faktiskt att se att du själv sitter på makten att kunna förändra din situation. Inte genom någon magisk silverkula men genom en förändring i arbetet över lag.

“Pilbågen” ersattes av innovation under hela 1900-talet.

 

Varför hamnade vi här då? Jo svaret är delvis att företagare under en lång tid kunde ducka den aktiva försäljningen genom att få fram en bra innovation på marknaden. Under en tid då marknaden inte svämmades över med nya intryck och budskap hade vi generellt en målgrupp som tog sig tid att stanna upp och se vad det var som erbjöds. Men idag vet vi att det inte räcker. Dina kunder förväntar sig en viss nivå vilket gör att du måste helt enkelt bli bättre på din värdeskapande kommunikation för att beröra och skapa den impact som du eftersträvar. Det här är vad jag kallar försäljning för entreprenörer. Eller försäljning över lag.

2000-talets “pilbåge” stavas FÖRSÄLJNINGSPERSPEKTIV

Ja…jag vet.. Du har säkert hört mig säga det här 1 miljon gånger vid det här laget. Men tills vi vågar göra bredare förändringar och acceptera att det här är den fakta som alla som väljer att starta företag inser – så kommer du att höra mig tjata om det här. Sakta men säkert ser jag också saker förändras. Vilket är positivt. Berättar mer om det här vid ett annat tillfälle.

Den ekonomiska stressen som vi upplever baseras på att vi generellt saknar verktygen som krävs för att hantera den. Verktygen jag refererar till är både faktiska kunskaper men också på ett personligt plan.

Vårt samhälle är uppbyggt på att du skall få en lön den 25 alt 27e varje månad. Med den lönen skall du ha gott om tid att kunna betala dina räkningar och vara en bra kugge i hjulet. Men det samhället håller på att förändras. Det ser alla som tittar. Man behöver inte vara statsvetare för att se vad sker nu.

Men reglerna för dig som driver eget är många. Det är en tuff resa och den kommer att kräva det absolut bästa av dig – 24/7. Saker jag själv fått erfara, som bidrar rejält till den här stressen är:

  • Räkningarna betalas INTE i tid
  • Betalningsanmärkningar
  • Påtryckningar från allt och alla
  • Känslan av att känna sig värdelös
  • Hålla skenet uppe

Listan kan göras lång. Men vet du vad? Det är det här som har tvingat mig att verkligen förstå vikten av att utveckla ett försäljningsperspektiv – på riktigt.

Ekonomisk stress bygger på känslan av att du saknar kontroll över situationen. Men jag kan lova att när du vet HUR och VAD du skall göra för att få in dom där extra mötena eller driva affärer i mål – ja då förändras situationen ganska snabbt.

Det tar tid…

Tänk på att du har spenderat många år i att forma ett mindset kring hur du skall agera och passa in i samhället fram tills du startade eget. Nu måste du inse att det är en ny vardag som stundar. Jag gjorde en video om det här som du kan se i videon nedan.

Avslutningsvis vill jag säga att till dig som då går omkring och kanske känner en oro nu. Tappa inte hoppet. Döda inte din dröm bara för att det känns motigt just nu. Det finns så många gånger en chans att lösa saker men precis som att varje person är unik – så är även varje företag lika unikt. Det betyder att det finns ingen “one siza fits all” lösning där ute. Utan vi måste våga gå djupare. Jag kan varmt rekommendera Connect väst för dig som driver ett bolag i tillväxtfas. Deras affärs-konsulter walks the talk och kan vara skillnaden som gör skillnaden för dig.